Kari Elisabeth Haug med utstillingen «Lyca`s song»
Halden Kunstforening/Rød Herregård 20.-23.januar 2022
Åpning 20 januar kl. 18.00. Kunstnersamtale lørdag kl. 13.00.
Åpningstid:  Torsdag 20. og fredag 21. fra 18.00 til 20.00. Lørdag og søndag fra 12.00 til 16.00

Kari Elisabeth Haug - (f.1956) -

Kari Elisabeth bor og arbeider i Sande i Holmestrand. Hun er oppvokst i Kråkstad og har farsslekten i Østfold.

Oppvekst på gård knyttet henne til naturen og alt liv. Å kjenne årstidene gjennom vekst, innhøsting og hvile viste veien inn til noe større. Hun undret seg over menneskene som var en del av dette og kjente et ønske om å ta del i «livshjulet».

Kunsten ble redskapen til å komme nærere en forklaring på hvem vi er og hvordan vi lever våre liv. Sammen med egen livserfaring henter hun inspirasjon fra forfattere, komponister og tenkere som gjennom tiden har lett i samme landskap som henne. Hun setter det hele sammen til temaer, gjennomgående med fokus på mennesket og det eksistensielle. Hun ønsker at kunsten skal være en døråpner til å bli kjent med skaperkraften og det underbevisste vi alle bærer i oss.

Som eksempel kan nevnes den engelske poeten William Bleke, forfatteren Jens Bjørneboe og komponisten Arne Nordheim. De formidler alle undring og ærlighet der hun  gjenkjenner og finner samklang med arbeidet sitt. Og det er bla.a serien «Lyca`s song» inspirert av diktene «The songs of Innocence and Experience» av William Blake hun viser på Rød Herregård.

Kari Elisabeth arbeider intuitivt med tegning og maleri som bæres av en åpen og fri strek. Hun ønsker å formidle kunst som er ærlig og få fram en sårbarhet i strek og uttrykk.

Kari Elisabeth ble oppdaget av Saatchi Gallery London i 2008. Dette ble springbrettet ut i verden. I 2009 ble hun invitert til Biennale di Firenze og i 2013 til å holde soloutstillingen «En hyllest til Edvard Munch» i Roma. Hun har  deltatt på utstillinger i Kina, USA og i de store byene i Europa, senest på Biennale di Venezia i 2019, invitert av en italiensk kurator.

Kari Elisabeth har mottatt en rekke utmerkelser og blitt omtalt i internasjonale kunstbøker/magasiner. Hun har verker representert i permanente museumssamlinger i Asia, USA og Danmark.

CV og mer informasjon på hjemmesiden www.kariart.net

Haug recognizes to art the role of warning to arouse that feeling of amazement in our lives. She is still able to wonder herself by living existences in a society that challenges us every day to recognize who we are. The Norwegian artist lives her own creative flow as means to give voice to her deepest inner self, confident to stay true to herself.

(2019 - italiensk hunsthistoriker/kurator/kritiker Laura Francesca Di Trapani)

45489914 - kariehaug.art@gmail.com -- Barken 3, 3077 Sande

www.kariart.net